Es destinaran a la campanya que el consolat ha obert per donar suport directe als refugiats i damnificats per la invasió russa
Barcelona — La patronal catalana del sector funerari, Asfuncat, ha aportat 10.000 euros a la campanya que el Consolat General d’Ucraïna a Barcelona ha obert per donar suport als refugiats i damnificats per la invasió russa, recursos que permetran «cobrir-ne les principals necessitats primàries i sanitàries». La donació de les funeràries catalanes, que no té precedents, l’ha rebut el cònsol d’Ucraïna a Barcelona, Artem Voróbiov. L’Associació d’Empreses de Serveis Funeraris de Catalunya (Asfuncat) representa 45 organitzacions de naturalesa tant pública com privada que presten la pràctica totalitat dels serveis funeraris de Catalunya (el 95%).
Acte de lliurament amb el cònsol
El lliurament del donatiu d’Asfuncat a les autoritats ucraïneses s’ha formalitzat en una trobada al consolat d’Ucraïna a Barcelona. Hi han assistit, per Asfuncat, Josep Maria Mons, president, i Marc Santos, tresorer, i, pel consolat, Artem Voróbiov, cònsol general d’Ucraïna a Barcelona, i Vladislav Sapozhnik.
Suport efectiu al poble ucraïnès
El president d’Asfuncat, Josep Maria Mons, ha apuntat: «Volem posar de manifest el nostre suport amb el poble ucraïnès en aquest moment dramàtic. I hem cregut que la millor manera d’expressar la nostra solidaritat era amb fets: per primera vegada en la seva història com a organització patronal, Asfuncat ha decidit fer un donatiu d’aquesta mena, i ho ha fet, val a dir-ho, amb el suport unànime de totes les empreses associades. Davant la voluntat d’ajudar els ciutadans d’Ucraïna, el mateix consolat ens ha recomanat fer una aportació econòmica, que arribarà a les organitzacions que treballen sobre el terreny, i que es traduirà, doncs, en ajuda segura a les víctimes del conflicte armat».
Rebuig a qualsevol mena d’agressió
El president d’Asfuncat ha agraït la rebuda al cònsol Voróbiov i li ha manifestat:
«Atesa l’actual situació derivada del conflicte militar a Ucraïna, Asfuncat se solidaritza completament amb el poble ucraïnès, rebutja qualsevol mena d’agressió i es posiciona a favor de la desaparició del conflicte i de l’establiment d’un diàleg que permeti recuperar la normalitat a la zona. Moltes de les nostres empreses associades han organitzat i coordinat, entre els seus treballadors i a la població en la qual operen, accions de recollida d’aliments bàsics, medicaments de primers auxilis, roba d’abric i altres productes de primera necessitat per ajudar a cobrir les necessitats més bàsiques de les famílies ucraïneses refugiades que arriben a Catalunya».
Josep Maria Mons, president d’Asfuncat: «Volem posar de manifest el nostre suport amb el poble ucraïnès en aquest moment dramàtic. I hem cregut que la millor manera d’expressar-l’hi era amb fets»
Josep Maria Mons ha afegit: «Sent conscients de les dificultats que suposa enviar material a Ucraïna des d’aquí, Asfuncat vam prendre la decisió unànime d’unir esforços per fer una aportació econòmica a través d’aquest consolat per reforçar l’ajuda humanitària en origen. Finançar directament aquests dispositius establerts sobre el terreny ens ha semblat la millor opció possible, la més efectiva».
I ha conclòs, adreçant-se al cònsol ucraïnès: «Som conscients de la ingent tasca que aquest consolat ha emprès i fa cada dia. Posem a la vostra disposició la nostra associació en tot allò en què us puguem ser útils. No dubteu a contactar amb nosaltres si podem donar-vos un cop de mà en qualsevol qüestió».
Agraïment en nom del poble ucraïnès
El cònsol general d’Ucraïna a Barcelona, Artem Voróbiov, ha afirmat: «És absolutament un plaer rebre’ls. Primer de tot, volia agrair l’aportació. La veritat és que l’ajuda –en particular, l’ajuda econòmica– és molt important per a nosaltres, ja que està adreçada a les necessitats de les persones desplaçades, damnificades per la guerra. Així que moltíssimes gràcies».
Ajuda per a repatriacions de difunts
Josep Maria Mons ha posat Asfuncat, la seva oficina tècnica i les seves empreses associades a la disposició del consolat ucraïnès a Barcelona davant la petició explícita d’ajuda de Voróbiov per la necessitat de repatriar cadàvers de ciutadans ucraïnesos que morin a Catalunya o a la resta de l’estat espanyol en les circumstàncies actuals.
El cònsol ha dit: «Com que representen el 95% del mercat, m’imagino que vostè ja té experiència en la gestió de trasllats dels morts a l’estranger; en particular, a Ucraïna, així que ens interessaria que ens en poguésproporcionar els contactes. En els casos lamentables en què mor una persona ucraïnesa aquí, normalment, els familiars s’encarreguen del trasllatdel cos, o de la incineració i el trasllat de les cendres a Ucraïna, però, com vostè entendrà, ara el poder adquisitiu i els recursos són limitats, així que agrairia que poguessin atendre cas per cas i fer els possibles descomptes a aquestes famílies. El govern ucraïnès, segons la llei, no podem cobrir aquestes despeses».
Tot i que la demanda del cònsol va més enllà les funcions d’Asfuncat, Mons s’ha compromès a estudiar cas per cas i a ajudar en tot el que sigui possible.
Josep Maria Mons ha respost: «Davant de qualsevol necessitat que tingueu, contacteu directament amb nosaltres. Nosaltres, a través de Funecat, empresa especialitzada en trasllats internacionals ubicada a Barcelona, a la qual pertanyent diverses de les empreses associades, tenim molta experiència a fer totes les gestions per a trasllats internacionals. O sigui que, davant de qualsevol dubte, ajuda que necessiteu o qualsevol servei que els puguem prestar, si us plau, contacteu amb nosaltres, que estarem en contacte per poder anar solucionant els problemes».
El president d’Asfuncat ha precisat: «El nostre àmbit d’acció és Catalunya, però també tenim contacte amb totes les funeràries d’Espanya i som a la federació espanyola (Panasef, Associació Nacional de Serveis Funeraris). Davant qualsevol cosa que pogués passar fora de Catalunya, si els podem ser útils, encara que no sigui la nostra competència o jurisdicció, també podem ajudar a contactar amb empreses que hi prestin servei. Davant qualsevol cosa que hi hagi a Catalunya i també a Espanya, per a preguntes o qualsevol cosa, poden contactar amb nosaltres. Analitzarem cas per cas.»
I, finalment, ha conclòs: «No són les condicions actuals d’Ucraïna, però, en condicions normals, moltes vegades, les persones que viatgen vénen amb una assegurança, i llavors moltes vegades és l’assegurança qui cobreix el servei. En aquest cas d’excepcionalitat, si us plau, cas per cas, parlem, ho analitzarem i mirarem d’ajudar en tot allò que per part nostra sigui possible.»
Què és Asfuncat?
L’Associació d’Empreses de Serveis Funeraris de Catalunya (Asfuncat) va néixer l’any 1957 amb l’objectiu de convertir-se en la veu del sector al territori català.
Actualment, l’entitat està configurada per 45 empreses de titularitat tant pública com privada que representen el 95% dels serveis funeraris a Catalunya, i que donen feina a 1.492 treballadors l’any 2021.
Membres fundacionals i actius de la Asociación Nacional de Servicios Funerarios (Panasef), de Foment del Treball Nacional i de la Cecot, Asfuncat té com a principals funcions desenvolupar els mecanismes necessaris per garantir un servei funerari de qualitat, promoure el desenvolupament professional dels seus membres i establir un diàleg constant amb les diferents administracions, per tal d’analitzar si cal crear un marc que garanteixi la lliure concurrència.
Asfuncat representa el 95% dels serveis funeraris del país i agrupa 45 empreses de dimensió diversa, tant públiques com privades
D’aquesta manera, Asfuncat vetlla perquè les famílies se sentin recolzades i acompanyades des d’un tracte humà i proper; per això, desenvolupa projectes per garantir la qualitat i la transparència dels serveis. En aquest sentit, l’abril del 2016 va signar amb el Síndic de Greuges de Catalunya el Codi de Bones Pràctiques de les Empreses de Serveis Funeraris, que inclou 20 mesures per garantir els drets dels usuaris i la prestació d’un servei universal a uns preus raonables i assequibles, a més d’ètica professional, qualitat i no discriminació, confidencialitat o informació, entre d’altres aspectes.
També en aquesta línia, l’associació treballa per informar i assessorar les famílies sobre l’existència de prestacions gratuïtes i bonificades per a persones sense recursos econòmics.
D’altra banda, fa una aposta per la professionalitat i la modernitat del sector, que els últims anys ha invertit especialment en instal·lacions i equipaments, a través d’un servei de formació que imparteix cada any entre 20 i 25 cursos sobre diferents especialitats com atenció a les famílies, tanatopràxia, gestió i legislació, protocol, conducció ecoeficient, etc.
Des de l’associació, també s’impulsen programes de responsabilitat social corporativa en diversos àmbits com el mediambiental, on es treballa en la prevenció de la contaminació i la reducció de residus dels serveis funeraris, o el social, amb l’establiment d’acords de col·laboració amb entitats del tercer sector en favor de la integració sociolaboral de col·lectius en risc d’exclusió.
El seu repte de futur és continuar treballant en favor de l’excel·lència dels serveis funeraris tot vetllant per la transparència, la professionalització i l’atenció a les persones.